Struktura organizacyjna recepcji
Warunkiem prawidłowego funkcjonowania recepcji jest dobrze przygotowana struktura organizacyjna z podziałem na stanowiska pracy oraz podporządkowanie funkcyjne. W zależności od wielkości i funkcji obiektu świadczącego usługi hotelarskie recepcja posiada bardziej lub mniej rozbudowaną strukturę. Obiekt dysponujący niewielką liczbą miejsc noclegowych/pokoi zatrudnia niewielu pracowników w recepcji (1–2 osoby). W dużych obiektach liczba stanowisk w recepcji jest znacznie większa, gdyż wyodrębnia się dodatkowo kilka stanowisk o specyficznych funkcjach.
Koordynatorem pracy całego zespołu recepcji jest kierownik kierownik recepcji, który podlega bezpośrednio dyrektorowi obiektu. Kierownik recepcji reprezentuje kierownictwo obiektu, kieruje pracą podległych służb (recepcji i służby parterowej) i sprawuje ogólny nadzór nad całością działalności pionu recepcyjnego.
![]() |
kierownik recepcji |
Kierownik recepcji:
• współpracuje z kierownikami innych pionów organizacyjnych w obiekcie;
• koordynuje i kontroluje pracę podległych mu pracowników;
• prowadzi prawidłowy dobór kadr pod względem kwalifikacji, podejmuje decyzje w sprawie przyjęć i zwolnień, awansów, premiowania i karania pracowników;
• sporządza harmonogramy pracy (grafiki);
• przekazuje pracownikom do wiadomości i wykonania zarządzenia, instrukcje, inne przepisy;
• stale i systematycznie prowadzi szkolenia podległego personelu;
• nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji przez pracowników;
• przyjmuje i załatwia reklamacje oraz uwagi gości dotyczące działalności pionu hotelowego;
• zdaje relacje przełożonemu;
• opracowuje materiały do analizy ekonomicznej obiektu;
• sprawuje kontrolę nad depozytem i sejfem;
• organizuje i kontroluje realizację dodatkowych usług dla gości;
Najważniejszą osobą na danej zmianie w recepcji jest dysponent (kierownik zmiany), który reprezentuje kierownictwo obiektu pod jego nieobecność, prowadzi bieżącą sprzedaż miejsc noclegowych, kieruje pracą służby parterowej i współpracuje z innymi działami obiektu.
![]() |
Recepcjonista-dysponent |
Recepcjonista-dysponent:
• odpowiada za prawidłową pracę całej zmiany;
• przyjmuje, wpisuje w rejestr (melduje) i obciąża za pobyt gościa, ustala z nim warunki płatności, termin pobytu w hotelu;
• prowadzi bieżącą ewidencję pokoi czystych i wymagających sprzątania, posiada wiedzę o przedłużeniach i skróceniach pobytu gości, prowadzi rezerwację przez całą dobę;
• odpowiada za prawidłowość wykonania procedur w obsłudze gościa;
• odpowiada za wiedzę personelu, dotyczącą dodatkowych usług świadczonych przez obiekt, godzin otwarcia punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych;
• odpowiada za prawidłowe przekazanie dyżuru zmiennikowi i prowadzenie książki przekazywania dyżurów;
• odpowiada za nadzór i koordynację pracy recepcji i służby parterowej;
• zna wewnętrzne instrukcje dotyczące alarmowania, ostrzegania i ewakuacji obiektu i przestrzega ich, wzywa służby techniczne w przypadku awarii;
• powiadamia odpowiednie służby hotelowe o zaistniałych problemach, wzywa policję, straż pożarną;
• przekazuje kierownictwu recepcji wszelkie uwagi gości, dotyczące funkcjonowania obiektu
Źródło:www.googlegrafika.pl
www.google.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz